Color Genomics maakt genetische analyse betaalbaar

risk management is het product, niet de DNA-test
Dat de Amerikaanse ondernemer en angel investor met Marokkaanse roots Othman Laraki (@othman) een interessant persoon is, is een understatement. De mede-oprichter en CEO van dna-testing bedrijf Color Genomics (www.color.com) combineert visie over de toekomstige kwaliteit van gezondheid en management van health data met een persoonlijke drive. Hij was oprichter van Mixerlabs, werd VP van Twitter en is nog steeds betrokken bij oa Pinterest en de ESI group. Maar  geconfronteerd met erfelijke kanker bij zijn moeder, richtte hij samen met  oa Elad Gil (met wie hij oa ook al bij Google werkte) in 2013 Color op: een genomics-company die mensen ondersteunt bij hun inzichten met betrekking tot (vooral) erfelijke kankers.
Via Color Genomics willen Laraki en Gil genetische analyse zo laag mogelijk in kostprijs maken. Voor 249 dollar koop je je kit die ook online geanalyseerd wordt. Uiteraard moet je het staal zelf nog wel op de post doen; dat gaat via het meegeleverde doosje van Color, dat je gewoon in een brievenbus dropt.
De missie van Color laat zich samenvatten als ‘de democratisering van kwalitatieve genetische informatie’. Color werkt in een wereld waar steeds meer mensen persoonlijke gezondheidsdata bijhouden, waar preventie meer centraal komt te staan en waar zorgprofessionals meer holistische coaches worden.  Laraki lichtte zijn verhaal en visie recent nog toe op de populaire Recode podcast en site: https://www.recode.net/recode-decode-podcast-kara-swisher.
digital heft de (fake) tegenstelling tussen kwaliteit en toegankelijkheid in gezondheidszorg op.
Ja, Color verkoopt online dna-tests voor erfelijke kankers aan individuele consumenten (B2C) én aan artsen (B2B), maar dat is niet het hoofdproduct, zegt Laraki. Het wegwerken van onzekerheid en onbegrip over de eigen risico’s, het risk management bij families waar erfelijke kankers voorkomen, vindt hij het hoofdproduct van Color. Het bedrijf heeft dan ook tal van diensten en tools ontwikkeld die klanten ondersteunen bij het omgaan met erfelijke risico’s. Het rapport dat je over je dna-analyse krijgt, is in woord en beeld duidelijk en verklarend opgesteld. Je kan vragen stellen aan Color en je krijgt updates over genetische ontwikkelingen die voor jou van belang kunnen zijn.
Maar Color vertrekt ook duidelijk van de premisse dat jij eigenaar bent van je gezondheid(sdata): je kan zelf eenvoudig je testresultaten delen met zorgprofessionals en familie, en Color helpt je een gezondheids- en preventieplan te bespreken met bijvoorbeeld verzekeraars. Daarnaast wordt ook veel belang gehecht aan de impact van en voor de gezondheid van je familie. En er wordt actief ingespeeld op wat je zelf voor anderen kan doen (giving it back): je geeft toestemming voor het delen van je data voor onderzoek (open data), waarvoor Color tal van samenwerkingen met onderzoeksinstituten heeft lopen. Via het ‘every woman programma’ kan je genetische testen ook voor minder begoeden betaalbaar maken.
Color maakt gebruik van digital, preventive, personalised, engaged en value based. 
Color is daarbij om nog een andere reden interessant: het bedrijf zet sterk in op vrouwelijke gezondheidsproblematieken en vrouwelijk ondernemerschap: hun expertise zit heel sterk op kankers die vooral vrouwen treffen, en hun netwerk aan investeerders en adviseurs is opvallend meer ‘feminine’ dan andere (health)bedrijven. Vrouwenemancipatie is voor Laraki een strijdpunt, zowel door wat hij doet als hoe hij het doet.
Color Genomics lanceerde zijn eerste product in 2015, is ondertussen zowat wereldwijd actief (ja, ook in België).

fiche Color genomics: 

  • gevestigd: Burlingame, California, USA
  • oprichters: Othman Laraki, Elad Gil, Taylor Sittler, Nish Bhat 
  • scale-up
  • start: 2013
  • business model: B2B en B2C
  • klanten: individuen/patiënten en zorgverstrekkers
  • sector: genomics, preventie, HealthTech
Twitter
LinkedIn

Also interesting for you

Dashplus - Speed up your health entrepreneurship

Join our newsletter