• Join our Newsletter Community

Mobile health in België: wat kan al?

 

Mobile health of Mhealth is nog geen realiteit binnen de Belgische professionele gezondheidszorg. De krant De Morgen berichtte recent nog dat 60% van de Belgische artsen zich niet betrokken voelt bij digital health.

Er zijn meer mobiele aansluitingen dan er Belgen zijn. En in 2016 hield al 40% van de Belgen info over zijn gezondheid bij op smartphone.

Gek, want buiten de dokterspraktijk is digitaal meer en meer het nieuwe normaal: we hebben meer mobiele aansluitingen dan er Belgen zijn, 72% van de Belgen gebruikt mobiel internet via smartphone en 82% doet dat elke dag (bron: landenprofiel we are social-studie van januari 2017). De smartphone is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse activiteiten en onze manier van consumeren, bijvoorbeeld voor betalingen of het maken van een afspraak. Met zijn allen houden we verder al massa’s info bij over ons leefpatroon en onze gezondheid: 40% van de Belgen deed dat al in 2016 en we kunnen gerust een verdere stijging verwachten in 2017.

Gek ook vinden we, want we weten dat tal van dokters, apothekers, logopedisten, psychologen, … rondlopen met vaak schitterende ideeën voor digitale zorg.

En toch is mobile health nog geen gemeengoed in de gezondheidszorg.

Het is de ‘schuld’ van de overheid, zegt men dan, want er is geen kader en er zijn geen centen om Mhealth mee te betalen. En dus ‘kunnen/mogen we nog niet’. Klopt niet, zeggen wij.

Voor wie aan de slag wil en digitale zorg wil leveren aan zijn patiënten, is er al heel wat mogelijk.

Deze 12 mobile health acties zijn nu al mogelijk in België.

Hieronder hebben we enkele voorbeelden opgelijst van wat je Mhealth-gewijs vandaag al kan doen in België en wat niet. Laat je dus niets wijsmaken als zorgverstrekker én als patiënt.

KAN AL KAN NOG NIET
1)      afspraken
Online afspraken boeken en beheren bij een zorgverstrekker of groepspraktijk Online afspraken boeken en beheren bij multidisciplinaire zorgverstrekkers, in een zorgtraject
2)      consultatie en opvolging patiënt
Teleconsultatie bij eerste contact Code voor vergoeding: er is nog geen nomenclatuur-code voor digitale contacten en adviezen
Teleconsultatie in het kader van opvolging
Een app aanraden en voorschrijven (enkel pro forma) aan je patiënt en deze samen gebruiken Gestructureerd terugbetaalmodel voor apps (MAAR: zie hiernaast)
Terugbetaling app op voorschrift is gestart: op 29/09 besliste Partena als eerste Fibricheck terug te betalen
Opvolging en begeleiding van patiënten door middel van apps rond vb hartslag, bloeddruk, wongenezing, … ‘app-o-theek’ voor de zorgverstrekker
3)      patiëntendossier en gegevensdeling
Online overleg tussen zorgprofessionals via mails, ehealth-box, skype-overleg of gelijkaardig
Mobiele gegevensdeling tussen zorgprofessionals Volledige dossier van patiënt digitaal raadplegen (noch voor de zorgverstrekker noch voor de patiënt)
Digitaal gezondheidsdossier van de patiënt openstellen voor de patiënt en er in samenwerken (gegevensdeling met de patiënt) Doorsturen van digitale info uit een dossier aan de patiënt
Inbrengen van healthdata door patiënt (of app die de patiënt gebruikt) in dossier bij arts of andere zorgverstrekker
4)      testing en diagnose
Testen van en meewerken aan onderzoek naar nieuwe tools
Mobiele dna-analyse en analyse van lichaamsstoffen vb bloed, urine, … via een app Uitwisseling van deze informatie met de arts/zorgverstrekker

Onder meer deze Belgische bedrijven maken Mobile health realiteit.

En we kunnen hier natuurlijk niet volledig zijn, maar zij doen het al of helpen je bij bovenstaande stappen én ze zijn Belgisch.

NAAM type Gevestigd in Meer info op Business model
Lindacare Opvolging Leuven www.lindacare.com B2B
Fibricheck Opvolging Hasselt www.fibricheck.com B2B2C
Cubigo Afspraken, consultatie en opvolging Hasselt www.cubigo.com B2B en B2C
Fertihome/

Sonaura

Testing en opvolging Gent www.fertihome.com B2B2C
MoveUp Opvolging Brussel www.moveup.care B2C
Vividoctor Afspraak, consultatie en opvolging La Hulpe www.vividoctor.com B2C
Andaman7 Patiëntendossier, gegevensdeling en diagnose Boncelles www.andaman7.com B2B en B2C
Yagram health Patiëntendossier en opvolging Brussel www.yagram.com B2B2C
Pridiktiv care Patiëntendossier en opvolging Gent www.pridiktiv.care B2B
MDx health Testing en diagnose Herstal www.mdxhealth.com B2B2C

Wil jij ook je patiënten meer digitaal kunnen helpen? Heb je een idee voor een nieuw product of dienst en weet je niet welke je volgende stappen zouden moeten zijn? Doe je nu al en wil je delen? Heb je feedback op dit overzicht? We horen het graag! len je dankbaar zijn. En onthoud: regelgeving volgt altijd op wat er in het veld al lang gebeurt. Hoe meer mensen dus digitale zorg leveren, hoe interessanter het wordt voor patiënt én arts. Maar wie voorop staat, heeft ook een voetje voor…

Deze blog schreef ik samen met collega’s Frank Ponsaert (ivis4health) en Vincent Dupont (dupont digital health solutions).

 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Let's discuss this article!

1 thought on “Mobile health in België: wat kan al?”

  1. Beste Sofie, een goed en heldere kijk op de ontwikkelingen van Mobile Health. In Nederland lazen wij dat de NZA (De Nederlandse RIZIV) nu testen doet https://www.nza.nl/95832/E-health-maak-er-gebruik-van om in afwijking van de regels toch proeven te doen met innovaties. Het zou mooi zijn als ook het RIZIV de ruimte zou bieden om betaalde kleinschalige proeven met zorginnovaties toe te staan en daarvoor nomenclatuur zou maken. In Nederland kunnen we nu starten met proeftuinen voor ons online logopedie platform Logoclicks, helaas kan dat in België (nog) niet.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Help